Dwie krótkie montessoriańskie historie – klucz do poznania natury dziecka

“Kiedy dzieci mają bezpośredni kontakt z przyrodą, wtedy wychodzi z nich cała ich siła. Nawet te poniżej drugiego roku życia, jeśli są dobrze odżywione i o silnej budowie ciała mogą przejść kilometry. Strome i długie stoki w słońcu mogą być pokonane przez nieznające zmęczenia nóżki,” pisała Maria Montessori. Dziś dwie krótkie montessoriańskie historie. Historia pierwsza.…

Piszące czterolatki. Aż tyle pieczeni na jednym ogniu!

To jest wpis o wczesnej nauce pisania, gdy dziecko jest w okresie przedszkolnym. O tym, dlaczego jest to najbardziej optymalny okres dla rozwoju u dziecka tej umiejętności. Dr Montessori mówiła o najlepszym “psychologicznym czasie” na naukę pisania. Niewielka ilość dzieci w szkole podstawowej uczy się pisać z łatwością i entuzjazmem. Dla większości dzieci jest to…

Pisanie w Montessori – żywioł nie do powstrzymania

Jest to pierwszy z serii wpisów poświęconych tematowi pisania. Maria Montessori odkryła, że dzieci 4-letnie łatwiej opanowują pisanie i czytanie ( i to na ogół w takiej kolejności) niż dzieci 6-letnie. “Podczas gdy dzieci 6-letnie potrzebują około dwóch lat, by opanować pisanie, dzieci 4-letnie opanowują je w kilka miesięcy,” pisała. W “Odkryciu dziecka” mowa jest o czteroletnich…

“Kochana Mamo i Tato! Jestem specjalistą od własnego rozwoju”

Dziś na blogu list pisany do Rodziców w imieniu dziecka. List pisany miłością, zawierający prośbę o wyluzowanie, nie przyspieszanie rozwoju i nie wyręczanie, które często jest bardzo subtelne i nieoczywiste (kto by nie przybiegł na placu zabaw i nie wsadził dziecka na huśtawkę. Ja pierwsza). Jest to list o tym, że dziecko naprawdę zna się…

W szponach reklamy, czyli o tym, dlaczego kupujemy zabawki

Pamiętacie Code-a-Pillar? W poprzednim wpisie uzasadniliśmy, dlaczego gąsienica jest prawie bezwartościowa z punktu widzenia rozwoju dziecka (tu). Dziś o tym, dlaczego, my, rodzice będziemy chcieli ją kupić. Rzecz będzie o sprytnej strategii reklamowej producenta, który świetnie wykorzystał nasze rodzicielskie słabości i nasze rodzicielskie serca. “Jeśli chcesz mieć “cudowne dziecko,” zacznij jak najwcześniej. A jeśli uda…

Kup Code-a-Pillar od Fisher Price i daj nabić się w butelkę

Dziś o tym, dlaczego Code-a-Pillar, gąsienica firmy Fisher Price zaskakująco szybko wyląduje w koszu na mało użyteczne zabawki. Gdy przeczytasz ten tekst, będziesz bogatsz-y/-a o wiedzę na temat rozwoju dziecka i jego potrzeb oraz o równowartość conajmniej 50 USD, które możesz wydać na coś innego. Czy masz w domu kosz na bezużyteczne zabawki? Takie, które…

Nagrody i kary niezgodne z prawdziwą naturą dziecka!

Z dzienniczka Marii Montessori: ” Przeżyłam ostatnio kilka doświadczeń, które mnie zadziwiły. Dzieci, które przestały być obsługiwane, a w zamian za to zyskały niezależność i możliwość samodzielnego wykonywania różnych czynności, stały się spokojniejsze i MORALNIE LEPSZE. Patrząc na ich samodzielne działania i powagę, z jaką je traktowały oraz wysiłek i koncentrację uwagi, jakie im towarzyszyły, odnosiłam wrażenie, jakby…

“Kochanie, nie trudź się. Daj, mamusia lepiej to zrobi.” W pułapce miłości.

Na początku zagadka: jaką najgorszą rzecz możemy zrobić naszym dzieciom w przekonaniu, że robimy dla nich coś najlepszego? Odpowiedź brzmi: obsługiwać je, nieść im zbędną pomoc, w imię źle pojętej miłości. W roku 1912 Maria Montessori napisała: “Mamy zwyczaj usługiwać naszym dzieciom. Obsługujemy je, co jest niebezpieczne, gdyż zabija to ich spontaniczną, celową aktywność.” Dziecko stworzone…

Rodzicu, uzbrój się w cierpliwość. To “tylko” faza wrażliwa na szczegóły

O tym, czym są fazy wrażliwe w rozwoju dziecka przeczytasz tu i tu. Na pewno widzieliście dziecko około 13/14-miesięczne, które z ogromnym zainteresowaniem i, co za tym idzie, niebywałą koncentracją uwagi, sięga rączką po guzik na bluzce mamy, czy broszkę; próbuje chwycić wiszący kolczyk lub stara się ująć w paluszki kłębki kurzu z dywanu lub…

Moje dziecko “NIC NIE ROBI,” “TYLKO” się wspina!

Za nic w świecie nie zgodzę się z tym, że wspinając się, dziecko “NIC NIE ROBI” i “TYLKO” się wspina. Dziecko, które się wspina jest w fazie wrażliwej na RUCH. Co się dzieje, gdy dziecko ogarnie potrzeba wspinania się? Pracują wszystkie mięśnie. Dziecko doskonali motorykę dużą. Pracują mięśnie nóg, wzmacniają się mięśnie stopy. Zaangażowane są mięśnie ramion,…