“Przyszłość edukacji została wynaleziona w 1906 roku”

Edukacja spod znaku Montessori My, Montessorianie lubimy powoływać się na przykład założycieli Google’a Larry Page’a i Sergey Bryn. Obaj panowie pytani o to, skąd u nich taka kreatywność i nieszablonowe myślenie odpowiadają wprost – to nie zasługa genów po rodzicach, którzy są naukowcami, jak czasem próbują zasugerować niektórzy dziennikarze, a zasługa edukacji Montessori. “To w…

“Nienawidzę Mamy! Głupia Mama!” O tym, że nie ma złych emocji!

Dziś piszę o emocjach. O tym, że nie ma złych emocji, że wszystkie emocje są dobre. Tak w ogóle, to najlepiej by było, gdybyśmy przestali w ogóle oceniać i osądzać emocje. Nie oznacza to, że mamy zepchnąć je w jakiś ciemny kąt. Wręcz przeciwnie. Emocje potrzebują być wydobyte na światło dzienne, byśmy mogli je zobaczyć, w pełni zaakceptować…

Zamień “nie” na “tak” i obserwuj zmiany w swoim dziecku

Okres dzieciństwa i proces wychowania pełen jest zakazów ze słowem NIE w roli głównej i nakazów, w których dominuje tryb rozkazujący: “nie bierz do buzi,” “nie wspinaj się, bo spadniesz,” “przestań się bawić, idź się uczyć,” “odłóż komputer, nie graj tyle,” itp. Czy zauważyliście, że dzieci są w sumie nieczułe na ten rodzaj komunikacji? Że…

“Podoba mi się Twój rysunek” – czy to jest pochwała?

No właśnie. Gdy zwrócimy się do dziecka takimi słowami, to jest to pochwała, czy nie? Odpowiedź może wydawać się wymijająca, ale, zapewniam, że taka nie jest. Bo TO ZALEŻY. Zależy od naszej wewnętrznej intencji, z jaką wypowiadamy te słowa. Na myśl przychodzą mi dwie możliwe intencje. Możemy powiedzieć “podoba mi się…” w duchu POCHWAŁY. Oznacza…

“Dzielny chłopak! Nie płakał u dentysty!” Gdy chcemy dobrze, a wychodzi źle

W poprzednim wpisie była mowa o trującej mocy pochwał. Ponieważ zainteresowanie tym tematem jest duże, zaplanowałam kilka wpisów o pochwałach, w oparciu o konkretne przykłady. Dziś pierwszy z nich. Na początek refleksja. Pochwała to werbalna nagroda. Alfie Kohn używa określenia: “werbalne kruche ciasteczko.” Pochwały zawsze mają czemuś służyć. Zakładają jakiś CEL. Jest to NASZ CEL,…

Chwalić czy nie chwalić – oto jest pytanie! Trująca moc pochwał

“Jeśli chcesz zabić kreatywność, nagródź ją,” napisał intrygująco Alfie Kohn, autor, który od lat bada wpływ kar i nagród na psychikę dziecka. To, że kary de facto nie działają w miarę łatwo przychodzi nam przyjąć. Mają moc co najwyżej powstrzymać dziecko na chwilę od zrobienia czegoś, czego nie chcemy lub co jest niewłaściwe. Ale nie…