“Przyszłość edukacji została wynaleziona w 1906 roku”
Edukacja spod znaku Montessori My, Montessorianie lubimy powoływać się na przykład założycieli Google’a Larry Page’a i Sergey Bryn. Obaj panowie pytani o to, skąd u nich taka kreatywność i nieszablonowe myślenie odpowiadają wprost – to nie zasługa genów po rodzicach, którzy są naukowcami, jak czasem próbują zasugerować niektórzy dziennikarze, a zasługa edukacji Montessori. “To w…
“Nienawidzę Mamy! Głupia Mama!” O tym, że nie ma złych emocji!
Dziś piszę o emocjach. O tym, że nie ma złych emocji, że wszystkie emocje są dobre. Tak w ogóle, to najlepiej by było, gdybyśmy przestali w ogóle oceniać i osądzać emocje. Nie oznacza to, że mamy zepchnąć je w jakiś ciemny kąt. Wręcz przeciwnie. Emocje potrzebują być wydobyte na światło dzienne, byśmy mogli je zobaczyć, w pełni zaakceptować…
Montessoriański przepis na mycie rąk a potrzeby rozwojowe naszego dziecka!
Dzisiaj opisuję, jak w przedszkolach Montessori uczymy mycia rąk. Jest to bardzo prosty przepis, możliwy do zastosowania w każdym domu. Zasady, które nim rządzą są odpowiedzią na głębokie potrzeby rozwojowe dziecka. To nie żarty. To fascynujące fakty! Z nimi o wiele ciekawsze staje się wychowywanie naszych maluchów. Codzienna niecodzienność. W przedszkolach Montessori codzienne czynności nabierają…
Zamień “nie” na “tak” i obserwuj zmiany w swoim dziecku
Okres dzieciństwa i proces wychowania pełen jest zakazów ze słowem NIE w roli głównej i nakazów, w których dominuje tryb rozkazujący: “nie bierz do buzi,” “nie wspinaj się, bo spadniesz,” “przestań się bawić, idź się uczyć,” “odłóż komputer, nie graj tyle,” itp. Czy zauważyliście, że dzieci są w sumie nieczułe na ten rodzaj komunikacji? Że…
Pochwały zaniżają samoocenę dziecka!
Po wpisach o pochwałach (tu i tu) otrzymałam wiadomość, którą przytaczam za zgodą autorki: “Moja 6-letnia córka mówi o sobie, że jest głupia. Np. gdy coś rozleje albo wysypie. Zdarza jej się też mówić, że ma brzydkie włosy. Albo że brzydko wygląda. Skąd jej się to bierze, skoro ani ja, ani mąż i nikt w…
Chwalić czy nie chwalić – oto jest pytanie! Trująca moc pochwał
“Jeśli chcesz zabić kreatywność, nagródź ją,” napisał intrygująco Alfie Kohn, autor, który od lat bada wpływ kar i nagród na psychikę dziecka. To, że kary de facto nie działają w miarę łatwo przychodzi nam przyjąć. Mają moc co najwyżej powstrzymać dziecko na chwilę od zrobienia czegoś, czego nie chcemy lub co jest niewłaściwe. Ale nie…
Dwie krótkie montessoriańskie historie – klucz do poznania natury dziecka
“Kiedy dzieci mają bezpośredni kontakt z przyrodą, wtedy wychodzi z nich cała ich siła. Nawet te poniżej drugiego roku życia, jeśli są dobrze odżywione i o silnej budowie ciała mogą przejść kilometry. Strome i długie stoki w słońcu mogą być pokonane przez nieznające zmęczenia nóżki,” pisała Maria Montessori. Dziś dwie krótkie montessoriańskie historie. Historia pierwsza.…
Piszące czterolatki. Aż tyle pieczeni na jednym ogniu!
To jest wpis o wczesnej nauce pisania, gdy dziecko jest w okresie przedszkolnym. O tym, dlaczego jest to najbardziej optymalny okres dla rozwoju u dziecka tej umiejętności. Dr Montessori mówiła o najlepszym “psychologicznym czasie” na naukę pisania. Niewielka ilość dzieci w szkole podstawowej uczy się pisać z łatwością i entuzjazmem. Dla większości dzieci jest to…