“Piotrek, ty znowu wstajesz z ławki zamiast siedzieć i pisać”

W tym tekście piszę o codziennej rzeczywistości szkolnej i o tym, co jest w niej “chlebem powszednim.” O tym, że oparta jest ona o absurdalną i niezgodną z ludzką naturą zasadę, że dziecko będzie czymś zainteresowane na zawołanie. Pokazuję, jak cierpi w tym systemie nauczyciel i jak okradane z możliwości pełnego rozwoju jest dziecko. Nie…

Jak działa montessoriańska bomba rozwojowa

Dziś opiszę działanie montessoriańskiej bomby rozwojowej. Na przykładzie różowej wieży pokażę, jak działają pomoce Montessori, jak pomagają dziecku wydobyć i rozwinąć w nim jego potencjał. Będzie mowa o TOTALNYM (autentycznie, to nie jakaś reklama) wykorzystaniu potencjału dziecka i zaspokojeniu jego potrzeb rozwojowych na każdej płaszczyźnie: fizycznej, psychicznej i intelektualnej. O konkretnym przygotowaniu dziecka do życia.…

FLOW w Montessori, czyli wyważamy otwarte drzwi. Cz.I

“Flow” to ostatnio modny termin, coraz częściej pojawiający się w dyskursie o zharmonizowanym człowieku. Psychologia Flow (the Psychology of Flow) jest dynamicznie rozwijającym się nurtem Psychologii Pozytywnej (Positive Psychology). Tymczasem to Maria Montessori jako pierwsza odkryła zjawisko FLOW podczas pracy z dziećmi w Casa dei Bambini w Rzymie w 1907 roku. Nazwała je “polaryzacją uwagi.”…

“Proszę pani, a czy to jest na ocenę?” czyli o ogniu, który przestał płonąć

Trevor Eissler, autor tego filmiku-manifestu jest rodzicem trójki montessoriańskich dzieci i autorem bestsellerowej książki “Montessori Madness. A Parent to Parent Argument About Montessori Education.” Jest też twórcą oddolnego ruchu społecznego, który walczy o to, by edukacja Montessori stała się dostępna dla wszystkich dzieci, nie tylko dla dzieci chodzących do szkół prywatnych. W Stanach Zjednoczonych coraz…

Edukacja tradycyjna/konwencjonalna a edukacja Montessori. Porównanie.

Edukacja konwencjonalna/tradycyjna. Pochodzenie. Obecny system edukacji powstał na początku XIX wieku, w początkowej fazie ery industrialnej, w Prusach. Stworzył go pruski urzędnik, na potrzeby państwa pruskiego. Celem nadrzędnym było wykształcenie posłusznych militarnemu państwu obywateli, urzędników, żołnierzy oraz robotników fabryk. Więcej na: https://czasnamontessori.pl/tkwimy-w-xix-wiecznym-modelu-edukacji-stworzonym-na-potrzeby-panstwa-pruskiego Edukacja Montessori. Pochodzenie. Metoda Montessori jest metodą o proweniencji stricte naukowej. Jest to jedyna w stu…

O tragicznych skutkach “załawkowania” dzieci

Jest rok 1909. Maria Montessori, jedna z pierwszych we Włoszech kobiet-lekarzy, wypowiada wojnę szkolnej ławce, która staje się symbolem represyjnego tłumienia aktywności i kreatywności dzieci. 8 lipca 2014, “Washington Post” powtarza tezę Dr Montessori. Aby móc się uczyć, dziecko musi być w stanie się skoncentrować. Aby móc się skoncentrować, musi mieć ono swobodę ruchu. Ruch nie…

Tkwimy w XIX-wiecznym modelu edukacji stworzonym na potrzeby państwa pruskiego!

Obecny system edukacji powstał na początku XIX wieku w zmilitaryzowanym państwie pruskim, na fali industrializacji. Miał za zadanie stworzyć obywateli-urzędników zatrudnionych na potrzeby administracji i posłusznych robotników w fabrykach. Model ten obowiązuje do dziś pomimo odkryć psychologii rozwojowej i neuronauk, które jednoznacznie określają go jako nieskuteczny, a wręcz szkodliwy dla rozwoju mózgu. Artykuł napisany na…

O wyższości klas mieszanych wiekowo

Klasy, w których uczą się uczniowie w tym samym wieku wydają się nam NATURALNE. Przyzwyczailiśmy się do takiego modelu. Tkwimy w nim od ponad 100 lat i nie zauważyliśmy, że jest on przestarzały i nie przystaje do współczesnej rzeczywistości. Czy w realnym świecie mamy do czynienia z ludźmi wyłącznie w naszym wieku? Nie. To dlaczego w…

“Szkoła rzeźnią talentów”

Stwierdzenie, że szkoła jest “rzeźnią talentów”oraz że “błyskawicznie zabija zdolności matematyczne dzieci” jest autorstwa prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Profesor Kolczyńska jest największym autorytetem w Polsce od edukacji małego dziecka. Jej dorobek naukowy dobrze znany jest za granicą. Od wielu lat przemawia ona na międzynarodowych konferencjach. Jest autorką wielokrotnie wznawianej książki: „Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się…

Eureka! Montessori działa!

Kilka lat temu odkryłam metodę Marii Montessori i “wpadłam po uszy.” Była to miłość od pierwszego wejrzenia. O tyle nieoczekiwana, że nastawienie miałam bardzo sceptycznie. Montessori kojarzyło mi się z pewną modą, szukaniem byle nowinek edukacyjnych motywowanych tym, by uciec przed “solidnym, sprawdzonym, odwiecznym” schematem tradycyjnej edukacji.  Pracowałam wtedy w jednej z krakowskich szkół podstawowych,…