Pora na stopniowe rozstanie się z tematem polaryzacji uwagi/flow.
Dziś krótki quiz podsumowujący to fascynujące zjawisko.
Poniżej pytania, które powstały w oparciu o poprzednie wpisy: https://czasnamontessori.pl/flow-w-montessori-czyli-wywazamy-otwarte-drzwi-cz-i , https://czasnamontessori.pl/u-zrodel-flow-anatomia-montessorianskiej-polaryzacji-uwagi-cz-ii , https://czasnamontessori.pl/historia-dziewczynki-z-cylindrami-polaryzacja-uwagiflow-cz-iii:
1. Kto jako pierwszy odkrył i opisał zjawisko polaryzacji uwagi/flow?
2. Czym jest POLARYZACJA UWAGI?
3. Kiedy i gdzie nastąpiło odkrycie tego zjawiska?
4. W jakich okolicznościach?
5. Ile powtórzeń wykonała dziewczynka z cylindrami?
6. Jakie warunki muszą być spełnione, aby mogła wystąpić polaryzacja uwagi?
7. Kto decyduje o czasie trwania pracy dziecka?
8. Czy, by nastąpiła polaryzacja uwagi, dziecko musi znaleźć się w placówce (szkoła lub przedszkole) Montessori?
9. Jakie skutki niesie z sobą polaryzacja uwagi?
10. Dziewczynka z cylindrami zaspokoiła 13 wewnętrznych potrzeb. Jakie to potrzeby?
11. Dlaczego w Casa dei Bambini, mając wybór pomiędzy materiałami Montessori a zabawkami, dzieci porzucały zabawki, a kierowały swą uwagę na materiały?
12. Dlaczego stwierdzenie, że „dzieci chcą się uczyć” dla wielu brzmi idealistycznie i mało wiarygodnie?
Klucz odpowiedzi:
1. Maria Montessori. Oczywiście 🙂
2. Jest to stan głębokiego skupienia, w czasie którego dziecko angażuje swoje zmysły i umysł do głębokiego przetwarzania danego problemu.
3. Maria Montessori dokonała tego odkrycia w 1907 roku w Casa dei Bambini, czyli domu dziecięcym, który powstał na zamówienie władz miejskich w Rzymie w ubogiej dzielnicy San Lorenzo.
4. Podczas obserwacji dziewczynki z cylindrami, która była tak głęboko skupiona na osadzaniu cylindrów we właściwych otworach, że nie zwróciła uwagi na to, że krzesełko, na którym siedziała zostało przeniesione na stół oraz że inne dzieci maszerowały wokół niej, śpiewając.
5. Aż 44.
6. – dziecko musi znaleźć się w tzw. przygotowanym otoczeniu, w którym znajdą się konkretne pomoce dydaktyczne dostosowane do poziomu rozwoju i zainteresowań dziecka. Maria Montessori opracowała takie pomoce. Występują one pod nazwą „materiały Montessori”
– dziecko musi samo wybrać rodzaj aktywności. Zasada wolnego wyboru jest konieczna. Zadania narzucone przez osobę z zewnątrz nie zapewnią stanu głębokiego skupienia.
– dziecko wybiera aktywność, która je zainteresuje/zaintryguje.
7. Ono samo. Dziecko pracuje do momentu zaspokojenia swojej ciekawości poznawczej. Ono samo najlepiej wie, kiedy zakończyć pracę.
8. Oczywiście, że nie. Polaryzacja uwagi ma miejsce często podczas spontanicznej zabawy dzieci. Możemy zaaranżować w domu środowisko sprzyjające rozwojowi dziecka. Zabawa w warunkach natury również sprzyja polaryzacji uwagi.
Niemniej jednak placówki Montessori (mam tu na myśli prawdziwe Montessori, nie instytucje noszące nazwę „Montessori,” za którą nie idzie właściwie zrozumiana montessoriańska idea) są w całości zaaranżowane w sposób zapewniający dziecku optymalny rozwój. Maria Montessori poświęciła całe swoje życie idei optymalnego rozwoju dziecka w każdej sferze: intelektualnej, psychicznej, fizycznej, emocjonalnego oraz społecznej. Była osobą wybitną, wybitnie utalentowaną i pracowitą, o wysokich standardach naukowego obiektywizmu. Stąd jej dzieło, czyli placówki faktycznie pracujące według jej wytycznych i metodologii zapewniają optymalny, holistyczny rozwój dziecka.
Rzecz jasna, możemy takie środowisko stworzyć dla dziecka w domu.
9. „Błogosławione.” Skutkiem polaryzacji uwagi jest przemiana dziecka: dziecko staje się bardziej spokojne, otwarte, empatyczne, radośniejsze, wytrwałe. Nabiera poczucia własnej wartości i godności, co staje się fundamentem do postawy szacunku względem innych. Następuje w nim wewnętrzne uporządkowanie w płaszczyźnie intelektualnej, emocjonalnej, psychicznej, społecznej.
10)- potrzeba zdobywania wiedzy poprzez zmysły i doświadczenia.
– potrzeba doskonalenia poszczególnych umiejętności poprzez powtarzanie danej czynności, badanie, eksperymentowanie. Każde dziecko ma naturę naukowca, badacza.
– potrzeba zrozumienia pojęć abstrakcyjnych
– potrzeba doświadczania stanu polaryzacji uwagi i wewnętrznej samoregulacji oraz budowania swej osobowości poprzez stany głębokiego skupienia
– potrzeba ćwiczenia i rozwoju zmysłów
– potrzeba rozwoju koordynacji
– potrzeba porządkowania, kategoryzowania
– potrzeba rozwoju języka
– potrzeba wolnego wyboru konieczna, by dziecko wykształciło w sobie umiejętność podejmowania decyzji
– potrzeba samodzielnego działania i budowania siebie poprzez samodzielną pracę i poprawę błędów
– potrzeba przygotowania do pisania poprzez ćwiczenie chwytu pęsetowego
11. Z dwóch powodów:
– dzieci chcą się uczyć! Są naturalnymi naukowcami. Nieustannie dążą do zdobywania wiedzy
– materiały Montessori powstały na podstawie wnikliwej, naukowej obserwacji dzieci i ich natury oraz uniwersalnych, niezmiennych praw rozwojowych. Są one odpowiedzią na najgłębsze, wewnętrzne potrzeby dzieci. Dlatego wzbudzają ich zainteresowanie, co stanowi pierwszy krok do pełnej wysiłku, ale i pełnej poczucia satysfakcji, radości i spełnienia, wytężonej pracy.
12. Jest to pytanie otwarte, skierowane do Was. Dlaczego? Zachęcam do odpowiedzi w komentarzach.